Űrodüsszeia - filmelemzés

Az alap művek Homérosz: Iliász és Odüsszeia volt a film megalkotásakor. A régies nyelvezeten íródott, nehezen értelmezhető mű nem tartozik a diákok kendvencei közé. A valós lényeglátás azonban rámutat számos olyan dologra, ami jóval a korához képest előremutat. Felfed valamit amit az irodalom ezsközén akarta a világ számára közölni az eredeti szerző Homérosz, ókori görög író.

A homéroszi eposz két fő vonulata az Odüsszeusz és Perszemoné csata köré fonódik. Odüsszeusz ókori görög Isten a Teremtő görög mitológiakus alakja. Ő a világ irányítója. A nyilait oda lövöldözi, ahova akarja, ahol viszályt, ellenségeskedést lát. Ezzel szemben Hádész az alvilág Istene, a bűnözést Isteníti, hiszen az ő szerepvállalása ebben teljesedik ki: bűnözés, lopás, csalás. A nyilak gyakran eltatlálják Hádészt, aki szembeszegül ez miatt Odüsszeusszal. A szembenállás folytonos, állandó csatát vált ki, ami tulajdonképpen a bűnös lélek belső lelki viívódásának kivetülése. Perszemoné a női Teremtői minőség ellenpárja a béke partjára akarja állítani Hádészt. Ezen meserkedik, női fondorlatokat is használ. Csellel körbe keríti Hádészt, aki a Perszemoné iránt lángragyúló szerelmével próbálja a szivét meglágyítani. Ideig-óráig sikerül is neki, mindaddig, amíg meg nem érkezik Hermész az uralkodás Istene és jogot formál Perszemoné kegyeire. A két Isten a nő birtoklásáért folytatott harcban elveszik, megsemmisül. Egyikük sem képes felülemelkedni az állandó torzsalkodáson, csak az erő fitogtatásával akar érvényesülni: hatalom és pénz. A végletekbemenő vitának végül Odüsszeusz vet véget Zeuszhoz a fő Istenhez, az ókori görög világ alapító atyaként emlegett mitológikus alakhoz fordul segítségért. Zeusz a vitát mindkét fél megbüntetésével zárja, elmerülnek ki-ki a saját lelki poklának bugyrába. Közben a nő, Perszemoné kivirágzik és felszabadul az elnyomás alól. A birtokló szeretet és gőgös, elnyomó, rivalizáló világ egyike sem az ő kedvére való. Az élet sokkal nagyobb ajándékot tartogat számára, mint nő: a tisztaság, a szeretet, a gondoskodás, a táplálás megélését.

Az Űrodüsszeia ugyanezt a vitát megfilmesítve a jövőbe vetíti. Az alapmű a múlt valós áranyain át mutatja be az anyagba szakadt ember felemelkedésének ütközőit. A jövőbetekintés megmutatja a virtuális világ kifordulását, amikor az emberistenek robotizált lényként biorobotként élik az életüket. Félig ember, félig robot transzhumán garnitúra. Sajnos a 30 évvel ezelőtti irodalmi elemzésekben még nem lehetett ilyen alap összefüggéseket feltárni, hiszen a film eléggé újkeletű. Mindazonáltal rávilágít a robotizált társadalom visszásságaira, a transzhumanista ideológia mentén az újvilágrendre épülő Istenemberi mivolt halálára. A lélek elveszik vagy beleveszik az anyagba. A szellem lélek nélkül pedig képtelen az eredeti teremtett funkcióját betölteni. Elveszik örökre, ha hagyjuk. A lelketlen, kietlen világ a kiégett embert mintázza le. Elmondja nekünk azt mi várhat ránk 10,20 vagy 30 év múlva, ha hagyja magát az ember továbbra is ebben a pöcegödörben sínylődni. Digitális pénz, totális kontroll, minimalista alapigényletekre épített droid társadalom. Az elme manipulációja belép a második szintre, amikor a tudatos irányítás a vezérelv a test fölötti kontroll teljes elvesztése mellett. A droiddá lett társadalom pedig tort ülhet a saját pusztulása felett. Ha engedi kivenni belőle a lelket, ami univerzális alapjogon az Istenemberi hármas alaplétező az individum alapkelléke a test, lélek, szellem örök elválaszthatatlan egységet kellene alkotnia. A világuralmi elit pont a lelket szeretné kiiktatni a populista, globalista, transzhumán, génmainpulációs, genderideológia mentén formálódó új generációval.

Lehet nem érzed valósnak a két mű közti párhuzamot és valószínű az irodalmi elemzők nem kivétel nélkül rajonganak az ilyeténforma megvilágításokért. Az élet viszont felülírja az elavult tankönyvek rigmusait. A gondolkodó ember pont a tudat által képes a legnagyobbívű fejlődésre. Ha teret ad a képzeletnek és befogadóvá, elfogadóvá teszi az elmének. A homéroszi sorok máig a mai napig komoly intelemmel szolgálnak és üzennek nekünk szakadj ki ember végre az anyagból és kerekedj felül a pénz és hatalom bűvöletén.

Feljegyezte: P. Anita (TAÉ)

2023.04.02.

 

Forrás: Thot - Az anyag minősége, Aekchnaten fáraó - Hatalom és birtoklás, Meritaton - Pénz bűvölete, Belaver - Ókori görög Istenek, Voltaire - Homéroszi eposz valósága, Rousseau - Ki volt Homérosz? tudati lehívások, Homérosz - Iliász, Odüsszeia, Űrodüsszeia film mint gondolati inspiráció. 

 

Kép forrása:

https://www.freepik.com/free-vector/gradient-galaxy-background_14658088.htm#query=space&position=5&from_view=search&track=sph">Freepik</a>

 

Ajánlás: Engedd szabadon a fantáziádat és nézd a világot más szemüveggel. Lásd meg benne az alapvető szépséget is a rossz mellett. A rossz, a gonosz mindig valami másra, valamiféle másik lehetőségre hívja fel a figyelmet. (Belaver)

 

A bejegyzés saját szellemi tulajdon. Annak másolása, hivatalos közlése nem engedélyezett.